H z. P e y g a m b e r 'i n H ü k ü m d a r la r a G ö n d e r d i ği M e k tu p la r ı ve E lç i le r i
Hz. Muhammed, Hudeybiye'den dönünce çeşitli yerler deki hükümdarlara mektuplar ve elçiler gönderdi. Bu cüm leden olarak Rûm hükümdarına mektup gönderdi. Kendisi ne "Onlar mühürsüz hiçbir mektubu okumazlar!" denilince, bir gümüş mühür/yüzük edinip üzerine " M u h a m m e d " bir satır, " R e s û l" bir satır ve " A lla h " bir satır olmak üzere üç satır yazdırdı. Hükümdarlara gönderdiği mektupları bunun
la mühürledi. Hicretin yedinci yilinin Muharrem ayinda bir günde tam alti kişiyi elçi olarak gönderdi.
a ) A m r b. Üm e y y e D a m r I : Bu elçiyi NecâşI’ye gönder- di. -NecâşI’nin asil ismi Eshame olup Arapça’da atiyye* an- lamindadir.- NecâşI, Hz. Peygamber’in mektubuna saygi
gösterip sonra müslüman oldu. Böylece hakkin şahâdetine şâhitlikte bulundu. incil’i en iyi bilenlerdendi. O Habeşis- tan’da öldügü gün Allah Resûlü Medine’de cenaze namazini kildirdi. VâkidI ve benzerlerinin de içinde bulundugu bir grup tarihçi böyle demekteyse de durum bunlarin dedigi gibi degildir. Zira Resûlullah’in cenaze namazini kildirdigi NecâşI Eshame, Peygamberin kendisine mektup gönderdigi kişi degildir. Müslüman olarak ölen birincisinin aksine, bu ikincisinin müslüman oldugu bilinmemektedir.
Nitekim Müslim SahIh’inde Katâde yoluyla Enes’in şöyle dedigini rivâyet etmektedir: “Rasûlullah, Kisrâ’ya, Kayser’e ve NecâşI’ye birer mektup yazdirip gönderdi. Bu NecâşI, Allah Elçisi’nin cenaze namazini kildirdigi NecâşI degildir.“80 Mu- hammed b. Hazm: “Resûlullah’in Amr b. Ümeyye DamrI’yi elçi olarak gönderdigi bu NecâşI müslüman olmadi.“ demek- tedir. Birincisi ibn Sa’d vb. tarihçilerin tercihidir. Açik olan ise ibn Hazm’in görüşüdür.
-Bu mektubun sahibi kimse güvendedir! diye nida etti. El- çi:
-Benim, dedi. Kayser:
-(Memleketime) geldiginde bana gel, dedi. Elçi memle- ketine gelince yanina gitti. Derken Kayser sarayinin kapila- rinin kapatilmasini emretti. Sonra tellala “Haberiniz olsun! Kayser, Muhammed’e uydu, Hiristiyanligi terk etti!“ şeklin- de nida etmesini emretti. Bunu duyan ordusu silahlarini kuşanip geldiler. Bunun üzerine Resûlullah’in elçisine şöyle dedi: “Görüyorsun, memleketimden korkuyorum/tahtim elden gidecek!“. Sonra tellalina “Dikkat! Kayser, bu davrani- şinizdan hoşnut oldu.“ Kayser, Hz. Peygamber’e “Ben müslümanim“ diye mektup yazdi ve ona dinarlar gönderdi. Hz. Muhammed “Allah’in düşmani yalan söylemiştir. Müs- lüman olmayip Hiristiyanlik üzere devam etmektedir.“ bu- yurdu ve kendisine gönderilen dinarlari dagitti.
c ) A b d u lla h b . H u zâ f e S e h m I : Bu elçiyi Kisrâ’ya gön- derdi. Kisrâ’nin ismi, ibrevIz b. Hürmüz b. Enûşirvân’dir. Bu hükümdar Allah Elçisi’nin mektubunu parçaladi! Bunun üzerine Resûlullah: “Alla him! Onun sa ltana tini pa rça la !“ diye bedduada bulundu. Allah hem onun hem de toplumu- nun saltanatini parçaladi.81
d ) H â ti b b. E b I B e lte a ’: Bu elçiyi Mukavkis’a gönderdi. Mukavkis’in ismi, Cüreyc b. Minâ olup iskenderiye kirali ve KiptIlerin lideri idi. Mukavkis, iyi şeyler söyleyip yakinlik gösterdi. Fakat müslüman olmadi. Hz. Peygamber’e Mâriye ile onun kiz kardeşleri SIrIn ve Kayserâ’yi hediye olarak
* Türkçe de ise ‘bagiş, hediye’ gibi anlamlara gelmektedir. Z. D.
80 Müslim, “Cihâd“, 75.
81 BuhârI, “ilim“, 7; “Cihâd“, 101; “MegâzI“, 82; “Ahâd“, 4; ibn Hanbel, I,
243, 305.
b. Sâbit’e hediye etti. Mukavkis ayrica, bir başka câriye, bin miskâl altin, Misir kubâtI kumaşindan yirmi parça elbise, Düldül isimli bir boz katir , Ufey r isimli bir boz eşek , Mâ bûr adinda bir hadim köle -bu kölenin Mâriye’nin amca- sinin oglu oldugu söylenmektedir-, Lizâ z isimli bir at , bir cam kadeh ve bir miktar bal hediye olarak göndermiştir. Bunun üzerine Hz. Peygamber: “Pis a dam, sa ltanatina ki- y a ma di, sa ltana ti sürekli olmay a ca ktir.“ buyurdu.
e ) Ş u c â ’ b . V e h b E s e d I : Belkâ krali Hâris b. Ebû Şemir el-GassânI’ye gönderdi.
f ) S e lI t b . A m r : Yemâme’deki Hevze b. Ali el-HanefI’ye gönderdi. Hevze elçiye ikramda bulundu. Bir başka görüşe göre, Hz. Peygamber, SelIt b. Amr’i ibn Hevze ve Sümâme b. Ünâl el-HanefI’ye gönderdi. Hevze müslüman olmadi, Sümâme ise daha sonra müslüman oldu. işte Allah Resûlü’- nün ayni günde gönderdigi söylenen alti elçi bunlardir.
g ) A m r b . Â s : Hicretin sekizinci yilinin Zilkade ayinda Umman’daki Ezdogullari’ndan el-CülendI’nin ogullari Ceyfer ile Abdullah’a gönderdi. Bu ikisi müslüman olup Hz. Peygamber’in peygamberligini tasdik ettiler ve Amr’a hem zekat/sadaka toplama hem de aralarinda hükmetme yetkisi tanidilar. Amr, Allah Elçisi’nin vefat haberi kendisine ula- şincaya kadar onlarin yaninda kaldi.
h ) A lâ b . H a d r a m I : Resûlullah, Ci’râne’den ayrilma- dan önce -bir görüşe göre Mekke’nin fethinden önce- Bah- reyn krali el-Münzir b. Sâvâ el-AbdI’ye gönderdi. Bu kral müslüman olup, Hz. Peygamber’in peygamberligini tasdik
etti.
k ) A li b . E bû T â li b : Yemenlilere gönderdi. Hz. Ali veda hacci esnasinda Mekke’de müslümanlara katildi.
l) C e r Ir b . A b d u lla h B e c e lI : Zü’l-Kelâ’ el-HimyerI ile Zû Amr’a onlari islâm’a davet etmek için gönderdi. Bu kişi- ler müslüman oldu. Hz. Peygamber vefat ettiginde CerIr, onlarin yaninda idi.
m ) A m r b. Üm e y y e D a m r I : Bir mektupla Müseylemetü’l-Kezzâb’a gönderdi. Ayrica ona Zübeyr’in kardeşi es-Sâib b. el-Avvâm ile bir başka mektup daha gön- derdi, fakat müslüman olmadi.
n ) islâm’a davet etmek için Ferve b. Amr el-CüzâmI’ye bir elçi gönderdi. Bu kişiye Hz. Peygamber’in elçi gönder- medigi de söylenmektedir. Ferve, Kayser’in Maan valisi idi; müslüman oldu ve Hz. Peygamber’e islâm’i kabul ettigine dair bir mektup gönderdi. Ferve, Mes’ûd b. Sa’d ile Hz. Pey- gamber’e Fidda adinda bir boz katir, Da rb adinda bir at ve Ya gfûr adinda bir de eşegi hediye olarak gönderdi. Ayrica degişik kumaşlar ve altin işlemeli ipek bir kaftan gönderdi. Allah Resûlü hediyelerini kabul etti ve Mes’ûd b. Sa’d’a on iki ukiyye ve güzel koku bagiş yapti.
o ) A yy â ş b. E bû R e b I a M a h z û m I : Bir mektupla Him- yer’den el-Hars, Mesrûh ve Nuaym b. Abdikülâl’a gönderdi.