www.musluman.biz

10 Mart 2012 Cumartesi

Allah Azze ve Celle’nin Her Şeyi Bildiği Halde, Yazıcı Melekleri (Kiramul-Kâtibîn) Yaratmasının Hikmeti

Huseyin Ebu Emre - Harun Yildirim - ahlak ve imani dersler

Allah Azze ve Celle’nin Her Şeyi Bildiği Halde, Yazıcı Melekleri (Kiramul-Kâtibîn) Yaratmasının Hikmeti

Soru:

Allah Azze ve Celle’nin her şeyi bildiği halde, Yazıcı Melekleri (Kiramul-Kâtibîn) yaratmasının hikmeti nedir?

Cevap:

Hamd, Allah’a mahsustur.

Bu gibi misallerde, bizler şöyle deriz: Bizler onun hikmetini anlayabiliriz de, anlamayabiliriz de. Bizler birçok şeyin hikmetini bilemeyiz. Allah Azze ve Celle’nin buyurduğu gibi:

( وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ الرُّوحِ قُلْ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا )

«(Ey Muhammed!) Sana ruhtan soruyorlar. De ki: "Ruh, Rabbımın emrindendir. Onun hakkında size çok az bilgi verilmiştir."» (İsra: 85)

Şayet soru soran şahsa: Allah’ın, develeri bu surette yaratmasının hikmeti nedir? Atları bu surette yaratmasının, merkepleri bu surette yaratmasının, insanı bu surette yaratmasının hikmeti nedir? diye sorsak. Şayet, bilmediğimiz şeylerin hikmetinden sorsak. Şayet bizler: Allah Azze ve Celle’nin öğle namazının farzını dört rekat, ikindi namazının dört rekat, akşam namazının üç rekat, yatsı namazının dört rekat oluşunun ve benzeri şeylerin hikmetinden sorulsak, onların hikmetini bilmeye bizim gücümüz yetmez.

Bununla da öğrenmiş olduk ki, kevni (kâinatla alakalı) ve şeri (din ile alakalı) işlerin birçoğunun hikmeti bize gizli kalmıştır. Durum böyle olunca, bizler şöyle deriz: Bizim, meşru veya yaratılmış şeylerin bazısının hikmetini aramamız, şayet Allah Azze ve Celle ona ulaşmakla bizi nimetlendirirse, bu, faziletin üstünlüğü olur, hayır ve ilim olur. Şayet onun hikmetine ulaşamaz isek, bu da, bizden bir şeyi eksiltmez.

Sonra, sorunun cevabına dönelim. Allah Azze ve Celle, yaptıklarımızı bildikleri halde yazıcı melekleri tayin etmiştir.

Bunun hikmeti şudur: Bunda, Allah Subhânehû ve Teâlâ’nın her şeyi nizam edip takdir ettiğinin beyanı vardır. Öyle ki, Allah Subhânehû ve Teâlâ, fiillerini yapmanda önce bildiği halde, onların yaptıklarını yazan, Âdemoğlunun fiil ve sözlerini yazan yazıcı meleklerini (Kirâmul-Kâtibîn) vekil tayin etmiştir. Lâkin, bunların hepsi, Allah’ın, insana olan inayetinin, Allah Tebârake ve Teâlâ’nın onu korumasının kemalini beyanı içindir ki, bu kâinât, en güzel şekilde tanzim edilmiştir. Allah Azze ve Celle her şeyi bilen Âlimdir ve hikmet sahibi hakîm’dir.

En iyisini bilen Allah’tır.